
Projektet Umeå farled genomförs för att öka säkerheten, kapaciteten och tillgängligheten i farleden till Umeå hamn.
Projektet är indelat i tre faser; utredning, förberedelser för byggstart och genomförande.
Med ett upptagningsområde som sträcker sig över delar av Sverige, Norge och Finland är Umeå hamn viktig för Umeås roll som logistiknav i norra Norden. För att ytterligare stärka transportnätet där sjöfart, väg, järnväg och flyg samverkar utvecklas nu farleden till Umeå hamn i samarbete med Sjöfartsverket.
Målet med projektet är att förbättra tillgängligheten till hamnen för större och mer djupgående fartyg och att skapa bättre förutsättningar för effektiv och säker sjöfart.
Den planerade åtgärden består av breddning och fördjupning av farleden. Det innebär muddringsarbeten på cirka 240 000 kvadratmeter med en total volym på omkring 420 000 teoretisk fast kubikmeter. Samtidigt uppdateras farledsutmärkningen i de allmänna farlederna 730, 731 och 733 och i det närliggande hamnområdet.
För att öka kapaciteten i hamnen och skapa utrymme för utökade lagringsytor planeras också en utfyllnad av Foderviken på den västra sidan och ett område söder om Kustbevakningens verksamhet på östra sidan. Dessutom finns planer på att ansöka om att bygga en ny pir som kopplas till den tidigare tillståndsgivna energikajen.
Farleden dimensioneras för att kunna ta emot fartyg med en längd på upp till cirka 245 meter, en bredd på 35 meter och ett djupgående på 11 meter – utan restriktioner för mörkerkörning. Minsta djup ska följa Transportstyrelsens säkerhetsmarginal på 0,7 meter under köl.
Projektperiod
2025-2030
Medfinansiering

Se Sjöfartsverkets webbplats för projektet för vanliga frågor och svar.
Projektet genomförs tillsammans av Umeå Hamn AB och Sjöfartsverket

Sjöfartsverket erbjuder effektiva sjövägar, moderna tjänster och maritimt partnerskap för tillväxt, konkurrenskraft och hållbar utveckling.

Kvarken Ports Umeå är hamnoperatör i Umeå hamn och kravställare gentemot Umeå Hamn AB. Kvarken Ports är en viktig partner i projektet.
