Om oss

Umeå hamn är en av norra Nordens största hamnar. Här möts sjöfart, järnväg och väg i intermodala transportkedjor som knyter ihop Sverige med Finland, Norge och världen. Hamnens strategiska läge, året-runt-drift och växande kapacitet gör den till en motor för regional tillväxt och internationell handel.

Tillväxt och europeisk betydelse

Norra Sverige befinner sig i en stark tillväxtfas och Umeå hamn har under de senaste tio åren sett en kraftig ökning av godsvolymerna. För att möta den fortsatta efterfrågan har hamnens verksamhetstillstånd utökats från 3 till 5 miljoner ton. Samtidigt pågår en omfattande om- och utbyggnad av hamnen som ytterligare förbättrar möjligheterna att skeppa via Umeå och förstärker stadens roll som regionens transportnav.

Strategiskt läge med korta avstånd

Umeå hamn är Sveriges nordligaste som kan betraktas som isfri året runt. Hamnens upptagningsområde sträcker sig från Sundsvall i söder till Kiruna i norr, vidare österut in i Finland och över till Norge i väst. Det strategiska läget vid Bottenvikens smalaste del ger snabb tillgång till Vasa och vidare mot Östeuropa och Asien via den så kallade flytande E12:an, samtidigt som goda väg- och järnvägsförbindelser gör det enkelt att transportera gods västerut mot de norska atlanthamnarna samt norrut och söderut mot Europa.

En del av Umeås logistiksystem

Umeå hamn hanterar alla typer av gods och projektlaster även om majoriteten gods består av skogsindutriprodukter. Hamnen är integrerad med stadens övriga logistikanläggningar genom vägar och järnväg. Den intermodala järnvägsterminalen i hamnområdet ger direktanslutning till Botniabanan, stambanan och den kommande Norrbotniabanan, vilket gör att gods snabbt och smidigt kan flyttas vidare mellan transportslag utan tidskrävande omlastningar – en viktig fördel för både regional industri och internationella flöden.

Fakta

Årlig godshantering

ca 2,6 miljoner ton

Status

Allmän hamn

Hamnoperatör

Kvarken Ports Umeå

Karta över Umeå hamn.

Hållbar sjöfart mellan Umeå och Vasa

Wasaline trafikerar den flytande E12:an med fartyget Aurora Botnia mellan Umeå och Vasa och kör sedan augusti 2025 på fossilfritt bränsle, vilket innebär att den internationella Gröna Sjöfartskorridoren mellan Umeå och Vasa nu är i drift. Nästa projekt är att mäta CO2-utsläpp i hamnen för att kunna minska utsläpp även där och på så sätt förlänga den Gröna Sjöfartskorridoren.

Betydelse i ett större perspektiv

Som utpekad Comprehensive port i EU:s strategiska nät (TEN-T) har Umeå hamn en betydelse som sträcker sig bortom den egna regionen. Den bedöms ha strategisk vikt för EU:s inre marknad och är en del i arbetet för konkurrenskraft och hållbara transportlösningar i framtiden.

Umeå finns också med på Försvarsmaktens kartor som en strategisk logistisk nod, där hamnen utgör en viktig del. En kapacitetsstark järnvägskoppling mellan hamnen och det övergripande nätet är därför avgörande – något som ligger i linje med EU:s intentioner för de strategiska hamnarna.

Verksamheter i hamnen

Här kan det ligga en kompletterande text som berättar mer om vilka verksamheter som finns i hamnen. Kan tas bort om den är överflödig.

På Circle Ks terminal i Umeå hamn mellanlagras och vidareförädlas Circle Ks produkter till slutkonsumenten. Bränsleprodukterna kommer till terminalen med fartyg. Härifrån fraktas sedan alla produkter vidare med tankbil till Circle Ks stationer i hela norra Sverige.

Heidelberg Materials anläggning i Umeå hamn hanterar och försörjer hela norra Sverige med cement. Produkterna anländer med fartyg och transporteras sedan vidare med lastbil.

Quisque mollis a interdum nibh sodales posuere neque sagittis venenatis vitae elit odio.

Quisque mollis a interdum nibh sodales posuere neque sagittis venenatis vitae elit odio.

På Circle Ks terminal i Umeå hamn mellanlagras och vidareförädlas Circle Ks produkter till slutkonsumenten. Bränsleprodukterna kommer till terminalen med fartyg. Härifrån fraktas sedan alla produkter vidare med tankbil till Circle Ks stationer i hela norra Sverige.

Lantmännens anläggning i Umeå hamn hanterar, producerar och försörjer hela norra Sverige med djurfoder. Produkterna anländer med fartyg och transporteras sedan vidare med lastbil.

Quisque mollis a interdum nibh sodales posuere neque sagittis venenatis vitae elit odio.

Quisque mollis a interdum nibh sodales posuere neque sagittis venenatis vitae elit odio.

På Circle Ks terminal i Umeå hamn mellanlagras och vidareförädlas Circle Ks produkter till slutkonsumenten. Bränsleprodukterna kommer till terminalen med fartyg. Härifrån fraktas sedan alla produkter vidare med tankbil till Circle Ks stationer i hela norra Sverige.

Heidelberg Materials anläggning i Umeå hamn hanterar och försörjer hela norra Sverige med cement. Produkterna anländer med fartyg och transporteras sedan vidare med lastbil.

Quisque mollis a interdum nibh sodales posuere neque sagittis venenatis vitae elit odio.

Västerbotten fodercentrals anläggning i Umeå hamn hanterar, producerar och försörjer hela norra Sverige med djurfoder. Produkterna anländer med fartyg och transporteras sedan vidare med lastbil.

På Circle Ks terminal i Umeå hamn mellanlagras och vidareförädlas Circle Ks produkter till slutkonsumenten. Bränsleprodukterna kommer till terminalen med fartyg. Härifrån fraktas sedan alla produkter vidare med tankbil till Circle Ks stationer i hela norra Sverige.

Håll dig uppdaterad om Umeå hamn

Prenumerera på Umeå hamns digitala nyhetsbrev och missa inget som händer i hamnen.