Nordporten delprojekt
Nya bränslen ställer andra och nya krav på hantering. En ny energipir kommer möjliggöra effektivare hantering av olika typer av bränslen och energislag.
Piren byggs med en pålad konstruktion. I änden av piren borras ett antal pålar ner som sedan kajdäcket i betong byggs på. Dyktalber anläggs för att fartygen skall kunna förtöjas vid piren. Piren förses med en modern röranläggning från pir till cisterner för lossning och lastning av bränslen, bitumen m.m.
Tidsplanen för detta byggprojekt är beräknad till 18 mån och bygget startar oktober 2025.

Illustration av den nya Energipiren i Umeå hamn.
Konstruktion: 150 m pålad pir, med manöver- och kontrollbyggnad på land
Kajlängd: 45 m
Storlek markyta pir: 2.700 m2 (yta för väg, byggnad samt rörgata)
Markyta anpassad för (tryck/hållfasthet): Generellt 40 kN/m2
Kontakt
Vid frågor om projektet kontakta projekt.umeahamn@umea.se
Konstruktion
Pålad pir
Kajlängd
45 m
Byggstart
2025
Färdigställd
2027
Projekt Nordporten delas upp i flera delprojekt för att den dagliga verksamheten i hamnen ska fortlöpa så smidigt som möjligt. Delprojekt Energipiren pågår och projektleds av Umeå Hamn AB.

GRK Sverige AB är upphandlad huvudentreprenör för delprojekt Energipiren.

På uppdrag av Umeå Hamn AB leder det kommunala bolaget INAB ett flertal projekt i Umeå hamn.
