Energipiren

Nordporten delprojekt

Nya bränslen ställer andra och nya krav på hantering. En ny energipir kommer möjliggöra effektivare hantering av olika typer av bränslen och energislag.

Piren byggs med en pålad konstruktion. I änden av piren borras ett antal pålar ner som sedan kajdäcket i betong byggs på. Dyktalber anläggs för att fartygen skall kunna förtöjas vid piren. Piren förses med en modern röranläggning från pir till cisterner för lossning och lastning av bränslen, bitumen m.m.

Tidsplanen för detta byggprojekt är beräknad till 18 mån och bygget startar oktober 2025.

Illustration av den nya Energipiren i Umeå hamn.

Teknisk beskrivning Energipren

Konstruktion: 150 m pålad pir, med manöver- och kontrollbyggnad på land

  • 8 m vägbro och rörstödsbro
  • 650 m2 pålat kajdäck
  • 5 st dyktalber för förtöjning
  • 3 st pålade mellanstöd för gångbryggor
  • Rörgata mellan depåer och nya kajen
  • Förberedelse för 4 st marinsvängarmar för anslutning till fartyg

Kajlängd: 45 m
Storlek markyta pir: 2.700 m2 (yta för väg, byggnad samt rörgata)
Markyta anpassad för (tryck/hållfasthet): Generellt 40 kN/m2

Kontakt

Vid frågor om projektet kontakta projekt.umeahamn@umea.se

Fakta

Konstruktion

Pålad pir

Kajlängd

45 m

Byggstart

2025

Färdigställd

2027

Samarbetspartners

Projekt Nordporten delas upp i flera delprojekt för att den dagliga verksamheten i hamnen ska fortlöpa så smidigt som möjligt. Delprojekt Energipiren pågår och projektleds av Umeå Hamn AB.

GRK Sverige AB är upphandlad huvudentreprenör för delprojekt Energipiren.

På uppdrag av Umeå Hamn AB leder det kommunala bolaget INAB ett flertal projekt i Umeå hamn.

Håll dig uppdaterad om Umeå hamn

Prenumerera på Umeå hamns digitala nyhetsbrev och missa inget som händer i hamnen.