En Grön Sjöfartskorridor mellan Umeå och Vasa

En av världens första Gröna Sjöfartskorridorer

I maj 2022 kom de nordiska miljö- och klimatministrarna överens om en särskild deklaration om ett pilotprojekt gällande gröna transportkorridorer.

Projektet, som leds av det norska klassificeringssällskapet DNV, riktar in sig på sjöfarten mellan de nordiska länderna och syftet är att identifiera eventuella rutter och aktörer, som vill ingå partnerskap om gröna transportkorridorer. I sin kartläggning identifierade DNV rutten mellan Vasa och Umeå som en av de två mest intressanta nordiska sjöfartskorridorerna bland 81 rutter.

Vasa stad, Umeå kommun, Umeå Hamn AB, Umeå Kommunföretag AB, VASEK, INAB, Wasaline och Kvarken Ports ingick därför ett intentionsavtal om en Grön Sjöfartskorridor mellan Umeå och Vasa. Avtalet innebär ett starkt engagemang för främjande av hållbar trafik och för samarbete mellan städerna och deras aktörer. Genom samarbetet eftersträvas att förbindelsen ska vara klimatneutral år 2030.

CO2-neutrala transporter mellan Umeå och Vasa

Färjan Aurora Botnia, som trafikerar sträckan mellan Umeå och Wasa av rederiet Wasaline, erbjuder sedan den 1/8 2025 koldioxidneutrala transporter i och med att färjan drivs på el och biogas. Wasaline är därmed det första koldioxidneutrala rederiet i Östersjön. Detta innebär också att arbetet med att forma en av världens första Gröna Sjöfartskorridorer gått i mål.

Färjan ägs gemensamt av Vasa stad och Umeå kommun.

Projektfakta

Projektperiod

2023-2025

Mål

CO2-neutrala sjötransporter

Var

Umeå-Vasa

Ett EU-initiativ

Storbritannien kom hösten 2021 med ett initiativ som gällde en så kallad Clydebank-deklarationLänk till annan webbplats. Länk till annan webbplats.. De länder som har undertecknat den förbinder sig att tillsammans arbeta för att minst sex gröna sjöfartskorridorer ska etableras före mitten av 2020-talet. Målet är att år 2030 ska antalet gröna korridorer redan vara avsevärt större. Deklarationen har undertecknats av 24 länder.

Med gröna sjöfartskorridorer avses utsläppsfria rutter mellan två eller flera hamnar. Enligt deklarationen innebär detta att bränslena inte orsakar utsläpp av växthusgaser i atmosfären.

Målet är att främja samarbetet mellan strategiska aktörer, specificera utmaningar och eventuella åtgärder, inbegripa de eventuella åtgärderna i de nationella handlingsplanerna samt beakta hur de gröna sjöfartskorridorerna påverkar miljön och dess hållbarhet på en allmän nivå.

Håll dig uppdaterad om Umeå hamn

Prenumerera på Umeå hamns digitala nyhetsbrev och missa inget som händer i hamnen.