
Mot fossilfri sjöfart via vätgas och el
Sjöfarten står inför en stor omställning för att minska växthusgasutsläppen. Blue Supply Chains undersöker hur svenska hamnar kan erbjuda fossilfria bunkringsbränslen och el-laddning, samt vilka förutsättningar som krävs för grön vätgas i Sverige. Projektet knyter ihop två områden: sjöfartens klimatomställning och hållbara energisystem.
Samtidigt analyseras en nationell strategi för bunkring och laddning i hamnar. Fokus ligger på vätgas och el, men även metanol och ammoniak studeras. Många hamnar planerar utbyggd landström, och elektrifiering kan vara lämplig för mindre fartyg.
Projektet studerar marknadspotential, affärsmöjligheter, kostnader, nyttor och miljöeffekter för produktion av grön metanol i Umeå och Sverige. Den svenska delen leds av IVL Svenska Miljöinstitutet tillsammans med CLOSER vid Lindholmen, Umeå Energi, Umeå Hamn, Umeå kommun, Kvarken Ports och INAB.
Blue Supply Chains finansieras av Interreg Östersjöregionen, med svensk medfinansiering från Trafikverket och SIVL. Det internationella projektet leds av Hamburgs hamn och omfattar samtliga Östersjöländer utom Ryssland.
En ny rapport från projektet belyser drivkrafter, hinder och hamnarnas roll i att möjliggöra lågutsläpps- och förnybara marina bränslen, inklusive översikter av alternativa bränslen, landström och batteriladdning.
Broschyr (EN) - Decarbonizing maritime transport-A roadmap for sustainable portsPdf, 6 MB.
Länk till annan webbplats.
Rapport (EN) - Roadmap of local green hydrogen-based fuels in the Umeå RegionPdf, 8 MB.
Länk till annan webbplats.
Rapport (EN) - Role of Port Authorities in green energy supply for transports chains
Länk till annan webbplats.
Projektet, som är en förstudie, omfattar samtliga länder runt Östersjön förutom Ryssland där samtliga har en vilja av att utveckla fossilfria sjötransporter och integrationer mot landtransporter via effektiva hamnterminaler.
Den interntionella delen av projektet leds av Hafen Hamburg i Tyskland. I Sverige leds projektet av IVL Svenska MiljöinstitutetLänk till annan webbplats.
Länk till annan webbplats. där INAB, Umeå Energi, Umeå kommun, Kvarken Ports och Closer LindholmenLänk till annan webbplats.
Länk till annan webbplats. ingår i projektgruppen. Trafikverket och Sjöfartsverket bistår med kunskap och kompetens.
Blue Supply Chains genomförs med finansiering från EU-initiativet Interreg Baltic Sea Region. Den svenska delen av projektet har även finansiering från Trafikverket och Stiftelsen Institutet för Vatten- och Luftvårdsforskning (SIVL).
