Umeå hamn

Fotograf: Fredrik Larsson

Välkommen till Umeå Hamn AB

Umeå Hamn AB är ett kommunalt bolag som äger och förvaltar hamnens anläggningar såsom kajer, järnvägsspår och kranar. Umeå Hamn AB är ett dotterbolag till UKF- Umeå Kommunföretag AB. Hamnen i Umeå driftas av dotterbolaget bolaget Kvarken Ports.

Just nu pågår ett flertal bygg- och utvecklingsprojekt i Umeå hamn. Finansiering sker via Umeå Hamn AB samt EU.


Umeå hamn - Port of Umeå

Umeå hamn är en av de större hamnarna i norra Norden med en årlig godshantering på f.n.cirka 2,6 miljoner ton. Hälften av de produkter som passerar hamnen kommer från skogen såsom kraftliner, trävaror med mera. Hamnen ligger strategiskt vid den naturligt kortaste vägen mellan Sverige och Finland över norra Bottenhavet och är en året-runt hamn.

Mer information om Umeå hamn och Kvarken Ports hittar du här >> Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Foto: Fredrik Larsson

Byggstart för Energipiren – en del i projekt Nordporten

Umeå Hamn AB har tecknat avtal med GRK för uppförandet av en ny Energipir, som är en del i en omfattande om- och utbyggnad av hamnen. Energipiren ingår i projekt Nordporten som inkluderar hela den inre hamnen. Arbetet påbörjas omgående och Energipiren planeras vara klar för drifttagning hösten 2027.

- Umeå hamn är viktig för regionens näringsliv. Med de stora satsningar som görs i norra Sverige, av såväl befintligt näringsliv men också av nya etableringar, pekar prognoser på ökande godsvolymer i Umeå hamn samtidigt som sjöfarten står inför en stor omställning. Majoriteten av det bränsle, för flygtrafik och gummihjulstrafik, som tas in via vår hamn täcker norra Sveriges behov. Med en ny energipir möjliggör vi för sjöfartens omställning liksom att vi kommer att kunna hantera betydligt fler olika energislag i hamnen, säger Patrik Mattsson, VD för Umeå Hamn AB.

Inom projektet ska GRK bygga en helt ny energipir. Konstruktionen är en pålad kajkonstruktion med fyra dykdalber för säkrare fartygsanlöp. I arbetet ingår även att bygga en ny kontrollbyggnad samt nya ledningar till cisterner i hamnen. Genom utbyggnaden anpassas energipiren för hantering av fler energislag och mer moderna fartyg. Ansvarig projektledare hos INAB är Fredrik Lindvall och ansvarig platschef hos GRK är Magnus Ahlskog.

- Vi är mycket glada över att vår orderstock i Sverige växer med detta betydande hamnprojekt, säger Carl Andersson, VD för GRK Sverige AB.

Umeå är ett logistiskt nav som knyter samman samtliga transportslag och möjliggör effektiva intermodala transporter i det regionala och europeiska transportnätet. Med redan genomförda satsningar i Umeå hamn och nu pågående projekt Nordporten stärks regionens näringsliv. Dessutom bidrar Umeå till omställningen inom sjöfarten och hanteringen av ökande godsvolymer säkras.

Umeå hamn ligger 17 kilometer söder om Umeå centrum och är en av de större hamnarna i norra Norden. Hamnen hanterade 2,6 miljoner ton gods under fjolåret och ligger strategiskt vid den naturligt kortaste vägen mellan Sverige och Finland. Umeå hamn är utpekad av EU som en Comprehensive Port.

Patrik Mattsson

Umeå hamn växer och godsvolymerna fortsätter att öka

Samtidigt som antalet fartygsanlöp i svenska hamnar minskade med drygt fyra procent under andra kvartalet 2025, enligt Sjöfartsverket, har Umeå hamn legat stabilt gällande fartygsanlöp och samtidigt ökat godsvolymerna med 5 procent.

– Umeå hamn har ett strategiskt läge, både geografiskt och i förhållande till närliggande industrier. Att vi ökar våra volymer visar vilken stark funktion hamnen har för att hålla igång regionens varuflöden, säger Christer Nederstedt, marknads- och försäljningschef på Kvarken Ports som opererar Umeå hamn.

De största volymgrupperna som utgår från Umeå hamn är skogsprodukter som skeppas till kunder världen över och skogsindustrin stod för en stor del av den femprocentiga volymökningen i andra kvartalet. Även hanteringen av annat gods till och från hamnen bidrar till ökningen. Under våren har hamnen till exempel hanterat 14 kompletta vindkraftverk, med komponenter upp till 90 meter långa, för mellanlagring och vidare transport till site.

Utbyggnad för framtidens flöden

Volymökningen har skett samtidigt som hamnen genomgår en omfattande om- och utbyggnad för att kunna hantera ökade godsflöden och bidra till sjöfartens omställning.

– Umeå hamn byggs om för att ytterligare förbättra möjligheterna att skeppa via Umeå och stärka Umeås roll som regionens transportnav. Alla inblandade delar samma målbild. Det gör att ombyggnationen kan genomföras med minimala störningar i den dagliga driften, säger Christer Nederstedt.

Parallellt med ombyggnationen tas viktiga steg för hållbara transporter. Wasaline, som trafikerar den flytande E12:an mellan Umeå och Vasa, erbjuder sedan 1 augusti fossilfria transporter, vilket innebär att den internationella Gröna Sjöfartskorridoren mellan Umeå och Vasa nu är i drift. Vidare arbetar Kvarken Ports tillsammans med Rise och ett antal aktörer från näringslivet i ett projekt som syftar till att mäta CO2-utsläpp i hamnen för att kunna minska utsläpp även där och på så sätt förlänga den Gröna Sjöfartskorridoren.

Satsningarna stärker regionens långsiktiga konkurrenskraft och kompletterar hamnens utbyggnad för framtidens flöden.